review-cover-robot-koch-tsuki

Robot jménem Koch přemostil světadíly a zbořil další hranice

Jmenuje se Koch, Robot Koch. Ale není z anglie, jak by se mohlo zdát podle předchozí věty – parafráze jedné slavné filmové – ale donedávna od našich západních sousedů. Mezinárodní pletky má ale stejně zajímavé, jako známá postava ve službách...

Vlastním jménem Robert Koch, hudebně známý z výborné kapely Jahcoozi (doporučuji k poslechu – desky vydali třeba na známé značce Bpitch Control od německé neotřelé-techno královny Ellen Allien, nebo naposled u Citizen Records populárního francouzského electro-guru Vitalicamoje tipy), kde tvoří nejen s vokální divou Sashou Pererou, která nedávno nahrála skvělé, elektronické a trip-hopem načichlé album jako Perera Elsewhere u neméně zajímavého labelu Friends Of Friends, navíc v deluxe edici s výtečnými různorodými předělávkami (čti remixy). Sám Robot pak často vydává na známé a právem ceněné značce Project: Mooncircle, a nedávno vydal desku i pod jedním ze svých dalších pseudonymů – jako Robots Don’t Sleep. Jeho zatím poslední EP Tsuki (což je japonský výraz pro nápor síly, nebo proražení) vychází u labelu dvojice pánů z ModeselektorMonkeytown Records kam zvukem skvěle zapadá.

Pět skladeb (a šestá na bonus verzi) jsou vlastně Kochovy různé kolaborace s jinými hudebníky – ať už vokalisty nebo producenty. Podíl na výsledné stylové pestrosti, která si ale stále drží svůj osobitý zvuk a náladu, má určitě i jeho nedávný přesun z (v současnosti jedněmi adorovaného a druhými zatracovaného, pořád ale Robertova domovského) Berlína na druhou stranu světa – do LA.

review-photo-robot-koch

Osobně nemám moc rád když se popisuje zvuk desky odkazem na jiné hudební projekty, které čtenář nejspíš možná ani nezná, a tak mu to vlastně nic moc neřekne. V případě Tsuki to ale snad jinak ani nejde – styly rozkročeně podobný právě katalogu zmíněné berlínské značky Monkeytown, šikovný anglický floutek Alex Banks s příchutí ostrovního klubového zvuku (naživo opravdu skvělý!), známé a úspěšné „elektronicko-klubově-popové“ trio Moderat (ze dvou třetin tvořené právě ghetto-techy projektem Modeselektor a předtím více IDM, nyní spíše shoe-gaze písničkářem Apparatem), nebo třeba místy zvuk jako má Phon.Otemnější garážový se srdcem berlínského techna – všichni vydávající tamtéž (takže Tsuki hudebně skvěle zapadá). A další…

První skladba v koprodukci s, původně zpěvákem skupiny The Circus z indického Dillí, a tajemstvím zastřeným, identitou neznámý Born In Flamezs kterým spolupracovala právě Perera Elsewhere nebo Phon.O, a který se objevil na nedávno vydané třetí kompilaci Modeselektion – přispěl útržky zastřených vokálů, a linky v pozadí připomínají nejvíc právě Moderat a jejich interlude (mezihry), zatímco instrumentální složka je více vrstvená a složitější. Výsledkem je skvělý úvod toho, do jakých hudebních krajin a zvukových nálad se bude Tsuki ubírat – po navození atmosféry na začátku, je nervózně tepající a nezastavitelně ubíhající dopředu.

Následující September s krásně naléhavě pokřiveným hlasem německé zpěvačky May, na jednu stranu připadá tanečnější, na druhou klame a zdá se tempem pomalejší a volnější, bohatě perkusivní a všude cinkající, melancholicky podkreslený. Doporučuji.

Další kolaborace s producentem který si říká Schwarzmodul, dle jména překvapivě ne z Robotovy domoviny ale usazeným v LA, vás svými zvuky vtáhne a provede temnějšími zákoutí při noční projížďce, jak už sám název napovídá.

Jako čtvrtá věc, možná připadá snad „nejtanečnější“, je práce opět s již na začátku ověřenými. Výsledek je klapající džungle, rychlá a živelná, jako hudba šamanských rituálů moderních civilizací a tanečků v záři plamenů novodobého oh – světel klubů a neonů. Perfektní obal desky, který jsem zatím nezmínil, tohle ještě dokonale podtrhuje. Autorem artworku je Fefe Talavera.

Jako poslední je (překvapivě po předcházející), pomalejší a melancholická, nádherná zasněná skladba Every Motion, se zvukomalebným podkladem a jemnými vokály jako samply, souznící v kontrastu s abstraktními beaty a jemně řízným elektronickým zvukem. S hlavou v oblacích ale nohama pevně na zemi. Výtečná věc.

Skladba na bonusové verzi Tsuki je, stejně jako právě ta poslední a jedna z předcházejících, spoluprácí s Černým modulem, a už název Waking Hour prozradí že zvukově navazuje více na Noční jízdu která zazněla na EP dříve, než jejich závěrečný kolab nesoucí se v melancho-oparu. Ať už ale z prostředí domácího německa, LA, nebo původně indické – Robot dokáže vybrat ty správné aby obohatil a posunul svůj zvuk, a tak i posluchače, pečlivě a s citem, jako tahle náladová ale pestrá internacionální pochoutka. Pořád ale bez ztráty identity – uvědoměle svá.

Hodnocení: 8/10

Tracklist (Bonus Track Version):

1. Let Me feat. Curtain Blue & Born In Flamez