profile-nathan-fake-lunchmeat-fest

Profil jako pozvánka: Nathan Fake na letošním Lunchmeat festivalu

Rodák z anglického Norfolku, celým jménem Nathan Paul Fake, nyní usazený v severním Londýně, se věnoval hudbě už od doby kdy mu bylo „-náct“, a poslední dekádu je svébytným a originálním umělcem ve vodách elektronické hudby.

Sám Nathan i jeho začátky jsou velmi úzce spjaty s malým ostrovním vydavatelstvím, s o to větším, až kultovním statusem, a spoustou příznivců po celém světě, a to hlavně díky svému typickému zvuku a celkově malého počtu vydaných nahrávek, o to s vyšší kvalitou – Border Community (dále jen BC) – který má pod palcem jeho kamarád, matematik a výjimečný hudebník James Holden (o něm ale příště:) – vedle nich samotných zde vydávají i další jejich známí, třeba už skoro legendární Extrawelt (kteří taktéž vystoupí právě na Luchmeatu), můj oblíbenec zvukový nerd a snílek Luke Abbott, uhrančivá severská diva Kate Wax nebo tanečnější, ale neméně propracovaný Fairmont. V počátcích ale vydával třeba i na známé německé značce Traum Schallplatten

Fake si získal pozornost už prvním dlouhohrajícím albem s romantickým názvem i obalem, s vizuálem barevných koláží míst a krajin (které se svými větrnými mlýny připomínají ty holandské) tolik typickým pro raná alba na značce BC. Drowning in a sea of love je stále neotřelá a osobitá deska, s abstraktní a místy silně melancholickou náladou. A tu já moc rád – občas svádí třeba si lehnout do trávy, s rukama za hlavou, na louce bezstarostných vzpomínek z dětství. V jeho podání je elektronika hodně emotivní, zvláštní ale krásná.

Na začátku dostal styl, jeho i domácí hudební stáje BC mezi dalšími, i označení neo-trance, a i když byly žánrové škatulky vždy zavádějící, stejně jako jejich označení (a tento navíc u nás obecně vyvolává asociace k hlavnímu proudu stylu této odnože – taneční halovou, vokály a vrtulky – tak tomu ale vždy nebylo). Tuto nálepku dostal kvůli inspirací, kterou byl hodně právě raný trance, a současně čerpá z tehdejší soudobé minimal techno vlny a/nebo dává prostor experimentům – odtud komplikovanost a (ne)uhlazená syrovost IDM. Berlínský Paul Kalkbrenner nebo severský Trentemoller jsou jeho známější kolegové s podobným zvukovým cítěním.

Mladý kudrnatý hezounek, libující si v zasněných melodiích, předvádí naživo energickou smršť jeho vlastních skladeb, v mixu verzí k nepoznání od těch na desce – přátelskou pro tancechtivé, jak se na párty sluší a patří. Podobně orientované je tak i jeho následující minialbum – Hard Islands. A protože měl vystoupit na ostravském fesťáku Colours – konkrétně na nové, právě letos v premiéře, elektronické scéně v revitalizovaném industriálním prostoru Hlubina – ale jako jediný vystoupení na festivalu na poslední chvíli zrušil (což hodně zklamalo když byl pro mě zrovna on nejočekávanější), a protože ji měl programově na starosti stejný člověk jako Lunchmeat fest, že to vynahradí právě zde tak dalo smysl (navíc když byl každému vystupujícímu na Colours připraven – podobně jako na Lunchmeatu – jiný vizuál a pro Nathana ho tak už měli, ale nakonec nevyužitý). Alespoň již, také z jeho domácí stáje vydavatelství BC, zmíněný Fairmont stál v Ostravě za to. Prozatím poslední, tentokrát už regulérní dlouhohrající desku Steam Days, kde vrstvené plochy, a ruku v ruce s aranží zabíhají do různých hudebních odnoží i ne úplně typických techno rytmů, vydal už jako uznávaný producent zvukových orgasmů – hypnotické mantry se silně vtahující atmosférou, hmatatelné a přesto neuchopitelné. Lázně pro (d)uši.

Nathan je i aktivním a vyhledávaným autorem remixů – naposledy předělal třeba skladbu od Dorian Concept, Clarka, Jona Hopkinse nebo i Radiohead. Loni založil vlastní hudební značku Cambria Instruments kde letos vydal EP s názvem Glaive, na kterém pokračuje v odhalování imaginárních zvukových krajin, se spoustou vrstev na prozkoumání pro všechny ty, kteří chcou poslouchat, ne jen slyšet. Ví totiž, že až pak nás samotné obohatí trpělivý, několikátý poslech.

FacebookTwitterGoogle+Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>